Tekstit

Näytetään blogitekstit, joiden ajankohta on syyskuu, 2023.

Tay Thomas: Sotani huolia vastaan

Amerikkalainen Tay Thomas kertoo kirjassaan oman elämäntarinansa. Hänen elämänsä oli täynnä pelkoa ja murehtimista. Tay ja hänen sisaruksensa oli kasvatettu niin, että kaikki negatiiviset tunteensa piti haudata sisälleen, eikä varsinkaan pelkoa saanut olla olemassa. Muut sisarukset tuntuivatkin rohkeammilta, mutta Tay ei päässyt peloistaan.   Iän myötä pelot ja huolet vain vahvistuivat. Oli kaikenlaista katastrofien pelkoa, lentopelkoa, esiintymispelkoa, huolta siitä, mitä kaikkea kamalaa puolisolle ja lapsille voisi tapahtua. Lopulta Tay alkoi saada pahoja psyykkisiä oireita. Hänen oireensa vaikuttavat paniikkihäiriöltä, vaikka sellaista nimeä ei tuohon aikaan kai vielä käytetty. (Tay meni naimisiin muistaakseni vuonna 1950, ja oireilukin alkoi ehkä joskus 50-luvulla?)  Tay kävi terapiassa. Hän tuli myös jossain vaiheessa uskoon, ja monin eri tavoin Jumala alkoi hoitaa ja parantaa häntä. Jopa erään todella dramaattisen katastrofin keskellä hän sai yllättäen kokea ihmeellistä Jumalan r

Marko Selkomaa: Parantakaa sairaita

Tämä kirja on rohkaisevaa ja uskoa vahvistavaa luettavaa niille, jotka haluavat rukoilla sairaitten puolesta, ja niille, jotka ovat itse sairaita ja toivovat, että saisivat kokea Jumalan parantavan heidät. Marko Selkomaa osaa kirjoittaa tästä aiheesta niin, että se lisää uskoa Jumalan voimaan ja mahdollisuuksiin tässäkin asiassa.  Kirja käsittelee aihetta monipuolisesti eri näkökulmista. Ensin Selkomaa käy läpi Vanhan testamentin paranemistapauksia ja Uudesta testamentista erikseen Jeesuksen ja opetuslasten parantamistoimintaa.  Lopuksi osassa Uskovan lääkekaappi Selkomaa kertoo, miten monia eri keinoja Jumala käyttää parantaessaan ihmisiä (vaikka olihan niitä monenlaisia keinoja kyllä jo noissa raamatunkohdissakin). On sairaitten voiteleminen, kätten päällepaneminen, Jumalan sana, armolahjat, ehtoollinen, ylistys, ilo Herrassa...   Tosiaan ilohan jo sinänsä on terveellistä, kuten sananlaskuissakin sanotaan: Iloinen sydän pitää ihmisen terveenä, synkkä mieli kuihduttaa ruumiin (Sanan