Tekstit

Näytetään blogitekstit, joiden ajankohta on tammikuu, 2024.

Greg Laurie: Kadonnut poika

Amerikkalainen pastori Greg Laurie tuli monille tutuksi Jesus Revolution  -elokuvan kautta, ja jotkut ovat voineet lukea myös hänen todella hyvän kirjansa Uusien alkujen Jumala.  Kadonnut poika  on Greg Laurien omaelämäkerta, jossa on paljon elokuvasta tuttua, mutta vielä enemmän sellaista, mistä elokuva ei kertonut. Todella hyvä ja kiinnostava kirja!  Greg syntyi aviottomana lapsena alkoholistiäidille, jonka miehet vaihtuivat tiuhaan tahtiin. Isättömyys, äidin juominen ja joidenkin äidin miesten väkivaltaisuus varjostivat pojan elämää.  Nuoruuttaan Greg Laurie eli kuohuvalla 1960-luvulla, jolloin nuoriso kapinoi vanhemman sukupolven arvoja vastaan, ja hipit julistivat rauhaa ja rakkautta. Siinä olikin jotain todella kiehtovaa, mutta kukkaislasten kauniit aatteet kääntyivät lopulta omaksi irvikuvakseen, kun hippien parissa kuoltiin huumeisiin ja lähdettiin jopa rikoksen poluille.  Myös Greg etsi itseään hippiliikkeestä ja tajuntaa laajentavista huumeista, mutta vastausta ei löytynyt si

Petr Jašek: Vankina Isisin kanssa

Petr Jašek kasvoi kommunistisessa Tšekkoslovakiassa, jossa kristittyjä vainottiin - myös hänen pastori-isäänsä. Vuonna 2002 hän liittyi Marttyyrien Ääni -järjestöön ja lähti siten mukaan auttamaan uskonsa tähden vainottuja. Hän tiesi kokemuksesta, mitä kaikkea siitä voisi seurata.  Joulukuussa 2015 Jašek lähti sitten Sudaniin rohkaisemaan sikäläisiä vainottuja kristittyjä. Kaikki meni hyvin, kunnes tuli kotiinlähdön aika. Khartumin lentokentän lähtöselvityksessä Jašek pysäytettiin, hänen tavaransa tutkittiin ja takavarikoitiin ja hänet pidätettiin. Eikä siitä tullut mikään lyhytaikainen pidätys, vaan vankeus, joka ei aivan heti loppunutkaan.  Heti ensi töikseen Jašek sai kauhukseen huomata joutuneensa samaan selliin Isis-terroristien kanssa. Nämä kyselivät, mitä maailmalla on viime aikoina tapahtunut, ja kun Jašek kertoi Pariisin tuhoisasta terrori-iskusta, sellitoverit aloittivat valtavan juhlinnan.  Siitä alkoivat Jašekin kärsimyksen kuukaudet Isis-terroristien ja vanginvartijoiden a

Reona Peterson Joly: Huomenna kuolet

Vuonna 1970 uusiseelantilainen Reona Peterson Joly lähti Missionuorten evankelioimiskouluun Keski-Eurooppaan. Sinne tuli luennoimaan myös Veli Andreas Hollannista, ja viikon kestäneiden luentojensa aikana hän palasi uudestaan ja uudestaan kertomaan Albaniasta. Opiskelijat saivatkin Albanian sydämelleen ja alkoivat rukoilla aktiivisesti tuon ateistiseksi julistautuneen, erittäin suljetun maan puolesta, johon ei päässyt edes turistimatkoille. Ja josta kristityt oli pyritty eliminoimaan todella julmasti.  Reona näki kerran rukoillessaan näyn, jossa hän oli turistiryhmän mukana Albaniassa (vaikka sellainen ei sillä hetkellä olisi ollut edes mahdollista), ja näyssä oli myös eräs paikallinen nainen. Reona uskoi, että hän tulisi vielä pääsemään maahan turistina, ja alkoi rukoilla asian puolesta. Vuonna 1973 näky toteutuikin. Reona ja hänen ystävänsä Evelyn eli Evey pääsivät mukaan ranskalaiseen turistiryhmään, jossa melkein kaikki muut matkalaiset olivat sosialisteja. (Eli ehkä muut kuin sosi

Maija-Liisa Heiskanen: Minä olen sinun kanssasi

Maija-Liisa Heiskaselta on aikaisemmin ilmestynyt kirja Aamun sana , jossa on Jumalan puhetta lapselleen. Käytännössä ne ovat muistiin merkittyjä profetioita. Tämä kirja jatkaa samassa hengessä. Ja vaikka Heiskasen tekstejä ei ottaisikaan varsinaisina profetioina itselleen, voi sieltä löytää paljon rohkaisun ja kehotuksen sanoja omaan elämäänsä.  Nämä molemmat ovat jo aika vanhoja kirjoja. Tämä uudempikin on ilmestynyt jo vuonna 1992.  Kirjassa on Jumalan puhetta monista eri aiheista. On monenlaista rohkaisua: pelkoon, ahdistukseen, sairauksiin ja sisäisiin vammoihin liittyen. Muita aiheita ovat esimerkiksi lopun ajat, eksytys, parannus, rukous, uudistuminen, armolahjat, työkutsu, valvominen ja Jeesuksen paluun odottaminen.  Osa kirjan teksteistä liittyy johonkin aivan erityiseen tilanteeseen, jota ei ole kaikilla, kuten työttömyys, liiallinen työnteko, työpaikkansa ainoana uskovana oleminen, itsemurhan suunnitteleminen, liiallinen omaisuuden kerääminen ja monet muut. Mutta monet aihee

Marie Chapian: Liian hyviä tälle maailmalle

Tämä todella vaikuttava ja koskettava kirja kertoo tositapahtumista Jugoslaviassa toisen maailmansodan aikana ja siitä eteenpäin. Päähenkilöinä ovat slovenialaiset Jozeca ja Jakob sekä heidän perheensä (enimmäkseen kirjassa ollaankin Sloveniassa). Kovacit ovat kokosydämisiä uskovaisia, jotka kaikkien muiden jugoslavialaisten tavoin joutuvat kokemaan suuria kärsimyksiä sodan aikana ja sen jälkeen. Toisaalta he ovat kuitenkin voimakkaita rukoilijoita, jotka riippuvat kiinni Jumalassa niin hädän kuin onnenkin hetkinä, ja he saavat kokea suuria rukousvastauksia niin omalla kohdallaan kuin monien muidenkin kohtaamiensa ihmisten elämässä. Monia tulee heidän kauttaan uskoonkin.  Kirja rohkaisee meitäkin rukoilemaan hellittämättä. Kovacien tarina kertoo ihanasti Jumalan rakkaudesta, suuruudesta ja voimasta suurten kärsimystenkin keskellä. On puhuttelevaa, miten Jakob ja Jozeca jaksoivat uskoa Jumalaan ja hänen hyvyyteensä sodan julmuuksien keskellä, kun monen muun uskovan usko horjui tai jopa